Budúcnosť zdravotníctva

Keď sa zdravotná starostlivosť predáva ako teplé rožky

Spojte do vety slová „USA“ a „zdravotná starostlivosť“ a hneď vám tma priskočí aj slovíčko „drahá“. Extrémna nákladovosť je hlavným a dlhoročným problémom amerického zdravotného systému. V poslednej dekáde a pol sa však nárast podielu zdravotných výdavkov na ekonomike zastavil, keď v roku 2009 bol 17,2% a v roku 2022 takmer identických 17,3% HDP.

Na stabilizáciu nákladov tlačia regulačné zmeny, ktoré sa v USA v posledných rokoch odohrali. Jedným z príkladov je, že najväčšia zdravotná kvázi-poisťovňa, teda štátny Medicare, až do roku 2023 nemohla s výrobcami liekov jednať o cenách. No viaceré regulačné zmeny boli skôr kontraproduktívne, iné prichádzajú až teraz a ich efekty sa ešte len prejavia. Za poslednú dekádu sa však nemenia len regulácie, ale aj trh samotný.  

Finančne dostupnejšiu zdravotnú starostlivosť chcú totiž aj zákazníci. A kde je dopyt, príde ponuka – ak to zákony umožnia. V ostatných rokoch zažíva USA boom takzvaného „retailového zdravotníctva“. Jeho princípom je ponuka balíka jednoduchších, ale masovo využívaných zdravotných služieb (základná diagnostika a liečba menej závažných stavov, preventívne vyšetrenia a vakcinácia, alergie a pod.) pod jednou strechou s nízkymi a transparentnými cenami. Čo najjednoduchší koncept, niečo ako návšteva banky – alebo supermarketu.

Nie je preto náhoda, že v tomto segmente začali vo veľkom operovať práve niektoré maloobchodné siete. Najväčším hráčom s tržbami 366 miliárd dolárov je sieť drogério-lekární CVS Health, ktorá sa už  10 rokov sústredí primárne na zdravotníctvo a má viac ako 1000 kliník s ročnými návštevami cez 5 miliónov pacientov. Aktívny je aj reťazec Walmart, ktorý má aktuálne 48 centier v 5 štátoch. Hoci je ich počet oveľa menší, tieto centrá poskytujú už pomerne široké spektrum služieb od všeobecného lekára až po RTG.  Walmart tento rok plánuje pridať 22 nových centier, ale napríklad aj zvýšiť ponuku mamogramov. Reťazec Wallgreens ponúka ako jednoduchšie služby Health Corners (meranie tlaku, glykovaného hemoglobínu, poradenstvo…) tak zhruba 400 komplexnejších kliník, ktoré však outsourcuje rôznym menším sieťam poskytovateľov. Iný model zvolila maloobchodná sieť Dollar General, zameraná  skôr na vidiecke oblasti. Vytvorila partnerstvo so spoločnosťou DocGo, ktorá prevádzkuje mobilné mikrokliniky na kolesách.   

Prirodzeným ďalším krokom v rozvoji obchodných modelov je ponuka komplexnejšej štruktúry služieb. Ku kamenným klinikám sa preto pridávajú online kliniky s rôznymi telemedicínskymi službami. Walmart ponúka aj niekoľko druhov zdravotného poistenia pod značkou My Health. Ako najväčší neštátny zamestnávateľ v USA s viac ako dvoma miliónmi zamestnancov svoje aktivity v zdravotníctve zároveň využíva ako zdroj vítaných zdravotných benefitov pre zamestnancov. CVS zase v posledných rokoch prikúpilo siete poskytovateľov služieb špeciálne pre seniorov, či poskytovateľov domácej starostlivosti a dokonca vytvorilo program štipendií pre budúcich farmaceutov.

Starnutie a nárast dopytu pacientov už dnes preťažujú tradičné formy poskytovateľov zdravotnej starostlivosti. Ak sa má dostupnosť zdravotných služieb udržať, či nebodaj rásť, budú nevyhnutné inovácie nielen v oblasti medicínskych postupov, liekov, či digitalizácie, ale aj v spôsobe doručenia jednotlivých služieb pacientom. USA sú v týchto veciach odvážnejšie, ale skôr či neskôr aj v Európe uvidíme, ako si zdravotnícky sektor a retail opatrne podajú ruky.

Ozdravme, 12.4.2024

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *